Tuesday, January 18, 2011

7 Aktiviti Dikala Hujan

Salam bogel blogger semua.. huhuh.. Pekabar? Sure sihat nih kerana aku sentiasa mendoakan kesihatan korang... Baik kan En.Deen nih?? Memang sangat baik.. hwe hwe hwe... Oke.. Hari ni, entry En.Deen berkaitan pendapat aku sendiri.. Oh yeah!! Terbaik lah.. kah kah kah.. Memandangkan aku dah lama tak update entry baru kan? So, aku pun pening-pening membelah roti burger nak cari idea update blog.. *tak paham?? aku pun.. hahahha... Tibe-tibe abang ipar aku menjadi baik hati pulak hari ni, bagi idea untuk entry aku kali nih... Selalu dia kutuk-kutuk jea kerjaya aku sebagai blogger amatur negara,,.. keh keh keh... *harem~~~ justeru itu, aku nak kongsi sikit lah 7 Aktiviti yang seronok dilakukan sewaktu hujan.. Almaklumlah, Pantai Timur Malaysia kan sedang dilanda musim tengkujuh... Maka, kepada penduduk di sana, boleh ambil entry aku untuk panduan hidup ye.. *sure keparit.. hahaha

Nih dia... heheh:

1. Tidur.
.


Tempat pertama carta kali ni kompem lah tidur..,. Musim-musim hujan cam gini, lau dapat tidur dengan hanya berbekalkan boxer sungguh seronok... Tambah pulak dengan ulitan selimut tebal dan kipas dengan kelajuan medium... Perghhhh~~ memang ter'naik'lah.. hahahha... Layan setim je an... Lagi.. TApi, kalau untuk gugurl, aku tak sure lah gaya macam mana yang paling ideal untuk korang tidur dikala hujan nih... huhuhuh...Mungkin berbikini? baju tidur? jubah?? atau baju kelawar?? ahhahaha

2. Makan makanan panas..

Lagi satu... sumpah sedap aktiviti nih... Fuhh... Memang berdiri bulu kaki lau buat nih.. BAyangkanlah, dalam cuaca sejuk gini, korang menikmati makanan yang baru siap dimasak... eehhh!!! memang best lah.. Pulak lagi, makanan tu masih panas dan berasap berkepul-kepul... nah kau... memang kebal lah lidah kau pas ni..

3.Golek-golek bersama cik 'golek'..

Lagi lah best.. Musim sejuk + hujan cam ni, nak buat aktiviti outdoor memang terhad lah.. Mungkin tak boleh kutt... so, Bergolek-golek atas tilam yang empuk adalah pilihan terbaik... huhuhu... Memang nikmat lah.. pulak tu dapat berpeluk-pelukan dengan cik 'golek' yang rela diperlakukan ape sahaja?? Sampai berair kau.. hahah. *air liur basi...

4.Mandi Hujan...

Seronok juga aktiviti ni.. Tapi, selalunya, aktiviti ni dilakukan oleh kanak-kanak berusia 7-13 tahun... Kerana mereka suka lah.. hahahha.. Jarang lah aku nampak orang tua-tua main hujan tak pasal-pasal depan rumah kan.. Walaupun aktiviti ni nampak macam bangang je kan.. Tapi, seronok juga sebenarnye.. Especially bagi orang-orang tua bangka tu.. Korang boleh mengimbau kenangan nostalgia silam masa lalu zaman kecik kecik dulu.. mungkin zaman lari-lari itik dengan gelpren atau bopren... haaaaa,... romantik betoll!!! Tapi, jangan main selalu nanti demam... huhuh

5. Gali parit!!

Hah kau.. jangan pelik dengan nama aktiviti nih.. Memang 'seronok' betul lah aktiviti nih.. Selalunya yang berpeluang untuk menjalankan aktiviti ni ialah penduduk kampung.. Haaaa.... almaklumlah, sesetengah mereka tidak mempunyai sistem perparitan yang sempurna, jadi inilah akibatnya... Bila hujan, banyak sangat 'tasik'... Terpaksa lah gali parit sendiri untuk buat aliran air.. huhuh... Aku memang selalu buat nih kat rumah... best wooo.... Hujan-hujan nih buat aktiviti yang mengeluarkan peluh walaupun korang takkan dapat bezakan peluh dengan air hujan.. kah kah kah

6.Termenung..

Hah.. Pada yang suka berangan, waktu nih memang sesuai sangat.. Termenunglah korang sampai menangis,.. hahaha... Waktu hujan cam ni, apa lagi boleh buat?? Termenung pun oke.. heheh... Mengenang balik waktu korang 'ringan-ringan' dalam hujan dulu, tidur tepi dapur gas, dan macam-macam lagi lah... huhuh

7. Menyanyi..

Boleh sangat kalau nak menyanyi masa hujan... Lagipun, cuaca hujan.. Tambah pulak dengan bunyi bising Air hujan yang menghentak bumbung rumah korang, so tak dengar sangat lah suara sumbang korang tu.. kah kah kah.. Menyanyi terlalak-lalak, karok, k-box, semua bole... KAlau terer sangat, lawan lah bunyi guruh di langit.. Silap-silap korang kene sambar petir.. hwe hwe hwe...


Photography Pictures, Images and Photos
p/s: ikut lah kalau suka.. hehehehhe

4 comments:

Anis S. said...

Hotak hang bikini. HAHAHAH

rithau_al_deen said...

hahahahahah

ENCIK TIKUS said...

aku suka bantai maggy tomyam ! pehhhh... hahaahaha

rithau_al_deen said...

sedap3..huehuehuehu