Tuesday, December 14, 2010

KejAyaAn PerTamA~

Woot woot~~ Tenet tenet~~ Salam 1 Malaysia para Blogger dan peminat sekalian...
heheheh....pekabar? Sihat la hendaknya... Jangan pelik dengan tajuk entry sya ye.. heheh... Kalau masih pelik sila teruskan pembacaan anda terhadap enrty ini.. yeah!! *ayat paksa bca post aku.. haha

Sebelum aku meneruskan intipati sebenar entry ini, izinkan aku memperkenalkan Novelis kegemaran aku.. hahaha...*rupa-rupanya En.Deen layan novel.. Haaaaaaa.... Jangan hairan kalau En. Deen pndai bermadah pujangga, ni semua kerana pengaruh novel la.. heheheh... Oh ya!Novelis itu ialah Dr. Faisal Tehrani.. Sungguh, aku sangat mengagumi beliau kerana berjaya menghasilkan karya-karya yang berjaya menambat hatiku.. *wah ayat!hahahha.... Bukan setakat novel, malah cerpennya juga aku suka.. hehehhe.... Sesiapa yang sempat belajar cerpenya sewaktu Tingkatan 4 memang beruntunglah.. heheheh... Sungguh suka!*haa??

Faisal Tehrani *zaman dulu kot


Ok.. Sedikit pengenalan mengenai beliau ye.. Nama sebenar beliau ialah Mohd Faizal Musa... Komferm la melayu kan... Hurm.. Sebab dia guna nama pena cam tu aku tak tau lah sebab wikipedia tak nyatakan.. huhuh... Dia lahir kat KL pd 7 Ogos 19** Dia ni giat menulis sejak sekolah lagi... Pandai pulak tu.. UPSR 5A, SRP Cemerlang.. haaaa.... *zaman dulu ade UPSR ke?? haha... Dia dah hasilkan banyak karya di sepanjang perjalanan penulisannya... huhuh.... Antara karya novelnya ialah Ketupat Cinta, Tunggu Teduh Dulu, Detektif Indigo, Kombat 1511, Manikam Kalbu dan lain lain lagi... huhhu... Cerpenye pulak Kerana Manisnya Epal, Pemberontakan Kedua, Perempuan Anggerik dan lain-lain lagi... heheheh...

Aku suka baca karya-karya dia ni sebab novel-novelnya bukan berunsur cinta kepada sesama manusia semata-mata.. Malah, dia juga banyak menggunakan petikan Hadis dan Al-Quran dalam karya-karyanya yang terkini... Kira macam satu dakwah juga la ni... Alhamdulillah... Dapat jugak la buat amal ibadah dalam kerjanya... Tahniah DR.. huhuh.... KArya-karya dia gak banyak menyentuh isu-isu masyarkat setempat... huhu... Sungguh up-to-date la.. heheh... Terharu la kerana masih ada anak watan kita yang masih ada semangat untuk membetulkan bangsanya.. Melalui penulisan lak tu.. Rasa macam zaman menuntut merdeka menentang penjajh lak... *buka buku teks sejarah F5.. hehehe....

Ok OK.. cukupla aku bebel pasal die ok..heheh... Sebenarnya aku nak bagitau yang aku dah berjaya menghabiskan pembacaan Novel beliau yang dalam masa yang begitu singkat.. Oh yeah!! Hebad ta?? *cakap la ye! ok.. Novel tu bertajuk Ketupat Cinta... heheh... No no no no... Ini bukan novel takat leleh ok... Novel ini sangat mendalam... Kisahnya yang berlatarkan zaman feudal tapi banyak menyentuh isu-isu zaman sekarang.. Malah banyak menunjukkan teknik sindiran dalam karya yang ni.. haaaa.... Ramai la yang kena sindir.. Dan, memang pembaca dapat tangkap la sindiran tu.. Sungguh tepat dan mendalam... huh!Mantopp!!Menarik la Cerita ni... sila la baca ye.. hahaha *kepada yang berminat la...Dapatkan di kedai-kedai buku berhampiran *Angsini tak de ye!

Novel dia yang ketiga... pasni Kombat 1511 lak.. nak cari lagi novel dia huh

p/s: nak pinjam boleh, tapi kene sewa la... hehehhehe... arghhhhh.... knp tulisan die bercampur-campur... mcm bangang je,... bodoh la!(blog)

No comments: